Beleid “Fluit je vrij!”
Afkoopregeling scheidsrechtertaken
1. Waarom dit beleid?
Binnen ZHC worden vrijwel alle wedstrijden gefloten door leden. Omdat we een kleine club zijn, zijn we afhankelijk van de inzet van onze leden (en diens ouders). We begrijpen echter dat niet iedereen kan of wil fluiten. Daarom bieden we de mogelijkheid om fluitbeurten af te kopen: je betaalt een vastgesteld bedrag en de scheidsrechtercoördinator van ZHC zorgt dat een andere scheidsrechter jouw taak overneemt.
2. Voor wie is deze regeling bedoeld?
- Voor leden van 16 jaar en ouder die normaal verplicht zijn om wedstrijden te fluiten.
- Voor ouders van jeugdleden die zijn ingedeeld voor fluitbeurten.
3. Hoe werkt het?
- Elk lid of ouder die wordt ingedeeld voor een fluitbeurt ontvangt tijdig bericht.
- Uiterlijk twee weken vóór de wedstrijd kun je door een mail naar scheidsrechtersecretaris@dezundertsehockeyclub.nl te sturen aangeven dat je gebruik wilt maken van de 'Fluit je vrij'-regeling.
- Zolang er geen vervanger is gevonden is de aanvrager verantwoordelijk voor de scheidsrechtersbeurt.
- Zodra een wedstrijd is aangemeld via het 'Fluit je vrij'-beleid, gaat de door de scheidsrechtercoördinator aangedragen kandidaat altijd voor op elke andere vervanger.
- Voor de vervanger gelden de algemeen geldende regels omtrent een scheidsrechterbeurt.
4. Kosten afkoopregeling
- De kosten voor het afkopen van één fluitbeurt op zaterdag zijn € 20,- per wedstrijd en op zondag € 30,- per wedstrijd.
- Dit bedrag gaat volledig naar de vervanger. Betalingen voor zowel de vervanger of boete verlopen via de scheidsrechtercoördinator. Deze zal via een Whatsapp verzonden betaalverzoek het bedrag bij de afkoper incasseren en vervolgens via een inkomend betaalverzoek van de vervanger deze betalen.
- Wedstrijden zijn pas afgekocht zodra de scheidsrechterscoördinator het volledige bedrag heeft ontvangen.
5. Hoe vraag je afkoop aan?
- Via e-mail (scheidsrechtersecretaris@dezundertsehockeyclub.nl) uiterlijk twee weken vóór de wedstrijddatum.
- Je ontvangt via e-mail een bevestiging van afkoop én terugkoppeling over wie jouw beurt overneemt.
- Betaling gebeurt via automatische incasso of factuur.
6. Uitzonderingen en no-shows
- Indien wedstrijden niet tijdig worden aangemeld zal er een boete in rekening worden gebracht bij de afkopende scheidsrechter. Deze boete gaat in een pot waarvan aan het einde van het seizoen door het bestuur een bestemming wordt bepaald.
- Bij ziekte of overmacht: meld je z.s.m. bij de scheidsrechterscoördinator, dan zoeken we een oplossing.
- Niet komen opdagen zonder afkoop of vervanging = boete van € 35,- en kan leiden tot (tijdelijke) uitsluiting van wedstrijden.
- Restitutie bij afgelaste wedstrijden is niet mogelijk.
7. Doel van dit beleid
Deze regeling is bedoeld om:
- de druk op leden te verlagen
- de kwaliteit van arbitrage te behouden
- én de inzet van onze actieve scheidsrechters te belonen
We blijven stimuleren dat zoveel mogelijk leden zich (laten) opleiden tot clubscheidsrechter en hun steentje bijdragen, maar we erkennen dat flexibiliteit soms nodig is.
8. Contact
Wil je je aanbieden als vervangend scheidsrechter (op specifieke zaterdagen of zondagen) of ben je juist op zoek naar een vervanger voor jouw wedstrijd? Neem dan contact op via scheidsrechtersecretaris@dezundertsehockeyclub.nl.